محمد لاهوتی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و از فعالان عرصه صنعت و اقتصاد، استفاده از ابزارهای هنری را عنصری مهم در رشد و توسعه صنعت دانست و در این باره گفت: صنعت فیلم و یا عکاسی را باید به عنوان بخش تبلیغاتی در حوزه صنعت بررسی کنیم؛ بدیهی است که امروز این بخش یکی از ابزارهای مهم در فروش یا تبلیغات کالا به شمار میرود، کما اینکه تمام کشورهای دنیا برای حمایت از کالای بومی و یا واردات و صادرات از آن بهره میبرند. بر همین مبنا میتوان گفت که امروز تبلیغات و ابزارهای هنری بیش از 30 تا 40 درصد در جذب مشتری مؤثر هستند که البته این میزان در کشورهای پیشرفته بیشتر است.
او افزود: امروزه مهمترین ابزار برای تبلیغ و پروپاگاندا، فیلم و هنر است. به طور حتم حوزه تبلیغات شامل مستندسازی، تیزر، عکاسی و … یکی از ابزارهای مهم در رونق و افزایش تولید است که باید به آن توجه کرد، زیرا عملاً در دنیای امروز بدون فیلم، عکاسی و… نمیتوان در بخش صنعت به اهداف مورد نظر رسید.
این فعال حوزه صنعت و اقتصاد تصریح کرد: در دنیای امروز موضوع فیلم مستند بستگی به کاربرد و نفوذ آن در بین افکار عمومی دارد. همانطور که اشاره کردم در کشورهای پیشرفته بحث مستندسازی و مطالعه یکی از موضوعات مهم در جوامع پیشرفته است و سرانه مطالعه در اینگونه کشورها بالاست؛ بنابراین مخاطب مستند نیز گسترده و بیش از کشورهای در حال توسعه و مشخصاً ایران است. بر همین مبنا در اینگونه کشورها صنعت توانسته از این وضعیت به نفع خود بهرهبرداری کند. اما وقتی به کشورهای در حال توسعه و ایران نگاه میکنیم، میبینیم به دلیل بالا نبودن ضریب نفوذ در اجتماع، صنایع کمتر از آن بهره بردهاند و عملاً پتانسیل این بخش ناشناخته باقیمانده است.
لاهوتی، رشد حوزه فیلمسازی و عکاسی صنعتی را منوط به فرهنگسازی دانست و گفت: در این بخش دو مسئله مهم وجود دارد؛ نخست اینکه باید هنرمندان و چهرههای فرهنگی را از مستندسازی جدا کنیم؛ زیرا چهرهها در این بخش، به طور موفقیتآمیزی جلب مخاطب را به دنبال دارند، کما اینکه صنایع در کشورهای مختلف و از جمله ایران، از حضور سلبریتیها و محبوبیتی که دارند برای جذب مخاطب استفاده میکنند. اما در بحث مستندسازی بحث متفاوت است و مربوط به فرهنگسازی میشود.
او ادامه داد: ما در موضوعات فرهنگی علی رغم پیشینه غنی و مطولی که در تاریخ داریم به دلایل مختلف، نتوانستهایم موفق عمل کنیم. همانطور که میدانید، امروز نیز فرهنگسازی مطالعه، پیگیری مسائل و موضوعات مستند و یا وقت گذاشتن برای استفاده از فیلمهای مستند به مراتب کمتر از فیلمهای سینمایی و … است، زیرا اصولاً در جامعه ما مخاطبان بیشتر به موضوعات سرگرمی تمایل دارند تا بخشهایی که میتواند دانش را افزایش دهد و دستاورد علمی داشته باشد. بدیهی است که این دیدگاه و مسئله به موضوع سیاستگذاری مربوط است؛ اما متأسفانه علی رغم سرمایهگذاری در بخش فرهنگ سینمایی و هزینههای زیادی که در دولتهای مختلف صرف این بخشها شده است، خروجی متناسب با اهداف را شاهد نیستیم.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی درباره برگزاری پنجمین دوره جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی «فردا» گفت: به نظر من یکی از ابزارهای مهم اطلاع رسانی و فرهنگسازی در جامعه، برگزاری جشنواره و همایشها به منظور ارتقا دانش مخاطبین و جذب آنهاست، اما یقیناً باید هدف اصلی این نوع برنامهها ارتقای فرهنگ و دانش باشد. متأسفانه به طور کلی اینگونه برنامهها درگیر اسپانسر میشود و در آن سود اهمیت زیادی پیدا میکند که این امر بر فرهنگسازی تأثیر گذاشته و اهداف اصلی را کمرنگ خواهد کرد.