علی-رییس-شقاقی

نیم نگاه: علی رئیس شقاقی

علی رییس شقاقی

وی در 16 سالگی به واسطه­ اجبار خانواده ­اش برای تحصیل به اروپا رفت؛ در اتریش گرافیک تبلیغاتی خواند و پس از آن در سوئیس دکوراتور شد و در کنار آن عکاسی را بصورت خودآموز فراگرفت. سرانجام در سال 1354 به کشورش بازگشت و در ایران به کمک کامبیز درم­ بخش توانست اولین پروژه­ کاری­ اش را آغاز کند، به گفته­ خودش: «آقای درم ­بخش به من کمک کرد تا در یک عکاسخانه در تهران کاری پیدا کنم. اولین پروژه کاری من عکاسی از فرهنگ­ سرای نیاوران بود که آقای کامران دیبا سفارش­دهنده­ این کار بود. بخاطر انجام این پروژه بود که بصورت قسطی یک دوربین قطع بزرگ سینار خریدم.» شقاقی همچنین رابطه­ نزدیکی با مرحوم مسعود معصومی داشته است: « من به واسطه­ کامبیز درم­بخش با مرحوم معصومی آشنا شدم و در بعضی موارد هم از ایشان کمک می­گرفتم، چون هر دو در اروپا تحصیل کرده بودیم زبان همدیگر را خوب می ­فهمیدیم.»

در سال 61 از این عکاس خواسته می­شود تا رشته­ عکاسی را در دانشگاه تهران راه ­اندازی کند ولی وی از این کار خودداری می­کند: «من به دو دلیل این پیشنهاد را قبول نکردم، اولا اینکه رشته­ تحصیلی من عکاسی نبود و از طرفی به نظر من در آن زمان رشته­ عکاسی چه از نظر فنی و چه از نظر هنری در حد و اندازه­ ای نبود که در دانشگاه تدریس شود، من پیشنهاد کردم عکاسی را ابتدا به هنرستان­ های فنی وارد کنند یا اینکه بجای عکاسی رشته­ گرافیک تبلیغاتی را به دانشگاه وارد کنند زیرا این رشته ترکیبی بود از گرافیک و عکاسی و کاملا کاربردی بود.»

شقاقی در سال 58 آتلیه شخصی خودش با نام (تله پاتی) را تاسیس می­کند که بعدها به (شیدنگار) تغییر نام می­دهد و در آن به عکاسی صنعتی و تبلیغاتی می­پردازد. وی از سال 84 در ساختمان همین آتلیه، گالری (خارک) را راه ­اندازی می­ کند و حدود دو سال بعد هم آموزشگاه (خارک) را تاسیس می ­کند که به محلی برای کلاس ­های آموزشی این عکاس تبدیل می­شود و در آن با روش مخصوص خودش به تدریس می­پرداخته است: «من در کلاس­ هایم ابتدا کیفیت­ های مختلف را توصیف می­کردم، سپس نور را تعریف می­کردم و سعی می­کردم مشخص کنم که نور با سطوح و کیفیت ­های مختلف چگونه ارتباط برقرار می­کند. همیشه به مباحث مربوط به زیبایی ­شناسی علاقه­ مند بوده­ ام و به کمک زبان آلمانی در این زمینه همواره مطالعه داشته ­ام، در کلاس ­هایم هم سعی می­کردم از این دانش زیبایی ­شناسی استفاده کنم و آن را به شاگردانم منتقل کنم.»

از نظر شقاقی عکاسی تبلیغات کاری یک­ نفره نیست ولی در ایران معمولا همه­ مراحل را یک نفر انجام می ­دهد: «روند عکاسی تبلیغاتی در غرب اینگونه است که ابتدا یک نفر برای کار ایده ­پردازی می­کند، سپس به کمک یک طراح این ایده به تصویر کشیده می­ شود، در ادامه یک نفر این تصویر و شرایط لازم برای عکاسی از آن را راه­ اندازی یا (set up) می­کند و در آخر وظیفه­ عکاس است که تصویر نهایی را به ثبت برساند. اما در ایران همه­ این مراحل را یک نفر به تنهایی انجام می­ دهد و طبیعتا نمی ­تواند در همه­ قسمت­ ها بصورت تخصصی وظیفه ­اش را انجام دهد.» علی رییس شقاقی که از جمله اولین عکاسان صنعتی و تبلیغاتی در ایران محسوب می­شود از جمله بنیان­گذاران انجمن عکاسان صنعتی ایران نیز می­باشد، وی در حدود 5 سال است که آتلیه و گالری­ اش را واگذار و خود را از این کار بازنشسته کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *