یک کارشناس و منتقد پیشکسوت سینما با اشاره به اینکه در عرصه فیلم و عکس صنعتی و فناوری نباید تک ساحتی عمل کرد و تنها بر جنبه های مثبت و پیشرونده آن تکیه کرد، گفت: قطعاً این عرصه کمبودها و کاستیهای زیادی دارد و آنها نیز باید در قالب رویدادی همچون جشنواره «فردا» به تصور کشیده شود اما اینکه محصول چنین فرایندی در کجا به مصرف برسد، مسئله مهمی است که باید به آن دقت کرد.
به گزارش روابط عمومی پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی«فردا»، این جشنواره به ویژه در دوره پنجم خود سعی در بازنمایی حقیقی از پیشرفتها و دستاوردهای صنعتی و فناورانه در ساحت و عرصههای مختلف دارد اما اینکه این میزان پرداخت به واقعیت، باید از سوی فیلمسازان و عکاسان در چه حدی باشد، موضوعی است که در مورد آن با اکبر عالمی، کارشناس و منتقد و مدرس پیشکسوت سینما که رئیس هیئت داوران بخش عکس این دوره از جشنواره «فردا»نیز هست، پیرامون آن، گفتوگو کردیم.
اکبر عالمی با اشاره به اینکه ماهیت جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی نباید تکساحتی باشد، گفت: این جشنواره باید به موضوع مورد بحث خود از جنبههای گوناگون و با در نظر گرفتن سلایق و مناظر مختلف بپردازد، مسئلهای که باید مورد توجه مسئولان برگزاری این جشنواره قرار گیرد.
وی ادامه داد: اجتناب از تکساحتی بودن جشنواره به این معنا است که آثار ارسالی به این دوره از جشنواره هم در بخش عکس و هم در بخش فیلم نباید صرفاً به پیشرفتها و دستاوردهای حاصل شده در این عرصه بپردازند که اگر غیر از این پیش آید همچون خدای ناکرده دولتهای دیکتاتوری و خودکامه، بیان واقعیتهای موجود که موجب میشود اذهان عمومی جامعه مطلع از این شوند که در چه جایگاهی قرار دارند سانسور شده و همهچیز مساعد و مثبت و پیشرو نمایان میشود. البته باید بگویم که این نوع پرداخت یعنی جلوهگری ابعاد مثبت صنعتی و پیشرفتهای حاصله از آن برای طیفی از مخاطبان عام جامعه مفید است؛ تصور کنید زن خانهداری را که از طریق گیرنده تلویزیونی در جریان چنین پیشرفتهایی قرار گیرد، قطعاً نوع نگاه او به ماجرا، فارغ از کمی و کاستیهای موجود در عرصه صنعت، موجب تفاخر و خودبالندگی و ایجاد حس غرور در او خواهد شد.
رئیس هیئت داوران بخش عکس پنجمین جشنواره «فردا» تصریح کرد: از سوی دیگر چنین پرداختی به شکل صرف در مواجهه با مخاطب خاص تنها توهمی را موجب میشود و آن اینکه ما در عرصه صنعت فراغت از هر نوع کمبود و کاستی داریم و نتیجه اینکه در یک تقابلی نابرابر براساس دادههای ارائه شده از چنین فیلم و عکسهایی، چنین تصوری را به غلط به طیف مخاطبان خاص خود اعم از مسئولان ذیربط، مدیران صنعتی و صنعتگران القاء میکنیم که چیزی از جریان روزآمد و پیشروی صنعتی و فناورانه جهان کم نداریم و لذا با تکیه بر داشتهها و تفرعن به آنها درصدد رفع نواقص و کمبودها برنخواهیم آمد.
عالمی با اشاره به اینکه فیلم و عکس صنعتی و فناوری باید هم بر جنبههای تبلیغی و هم بر جنبه های کاربردی این عرصه صحه بگذارد، گفت: به هر حال چرخه اقتصادی صنعت بر مدار توازن میان عرضه و تقاضاست که به حرکت پُرشتاب خود ادامه میدهد پس نیاز به تولید آثار تبلیغی که بر جنبه های بازرگانی آن تأکید فراوانی دارد یک اصل در پرداختن به این نوع سینماست اما بر گونه دیگری از تولید آثار در این زمینه نیز باید توجه داشت و آن تولید فیلم و عکسی است که به شکلی موشکافانه، بر جزئیات یک پروسه صنعتی تکیه کرده و سعی در بیان نقاط ضعف و قوت آن به شکلی توأمان داشته باشد.
وی تأکید کرد: ایران اسلامی همچون بسیاری از کشورهای دنیا در همه عرصهها دارای نقاط قوت و پرافتخاری است که در عین حال نقاط ضعف و کاستیهایی بر برخی جنبههای آن نیز حاکم است اما اینکه تولید محصول فیلم و عکس برپایه هر دو جنبه باید کجا به مصرف برسد، مقولهای است که در این برهه از زمان باید بر آن بسیار حساس و دقیق بود.
این کارشناس و مدرس سینما در پایان گفت: قطعاً ارائه محصولات فرهنگی و هنری دربردارنده نقاط ضعف و کمی و کاستیهای عرصه صنعتی و فناوری نباید به مصرف مواضع منفی و مغرضانه و جبهه دشمن برسد که قطعاً در این صورت بهانهای میشود بر اعمال فشارها، برخی شانتاژها و تبلیغات منفی و در عین حال باید در این عرصه بر ارائه محصولاتی که جنبه تبلیغی دارند بیشتر پافشاری کرد، ارائه اثری که ما را نسبت به کمبودها و ضعفهای عرصه صنعت آگاه میکند نیز ابتدا باید در مواجهه با مدیران و مسئولان صنعتی صورت گیرد و تنها در یک صورت مجاز به مواجهه افکار عمومی با آن هستیم و آن هم زمانی است که مثلاً پیشرفتی از نقطه آغاز تا به امروز در آن عرصه صورت گرفته باشد و با مقابل کردن وضعیت قبلی با وضعیت فعلی، حس تفاخر و بالندگی مخاطب عام نسبت به میهن خویش و سرزندگی و پویایی متخصصان و صنعتگران هموطنشان را برانگیزانیم.
انتهای پیام