شمیم مستقیمی، از اعضای هیات مدیره انجمن مستندسازان در گفتگو با روزنامه صبا در پاسخ به این سؤال که جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا) چه اندازه میتواند به تعامل میان مستندسازان و صاحبان صنایع کمک کند، اظهار کرد: اگر جشنواره طبق اصولی باشد که بتواند بین این دو گروه ارتباط برقرار کند موفق خواهد بود، اما اگر مثل خیلی از جشنوارههایی که فقط ایجاد شدند تا تعدادی فیلم پخش شود و کسانی مانند مستندساز و تهیه کننده که همیشه در این فضا هستند؛ بیایند و فیلم بینند؛ لطفی ندارد.
وی افزود: مهمترین ویژگی این جشنوارهها این است که فیلم مستند را به مخاطبِ موضوعی، که جشنواره روی آن کار میکند برسانند. مثلا در حوزه صنعت، صنعتگران یا دانشجویانی که معمولا دیدهنمیشوند(دراینجا دانشجوهای رشتههای فنی مهندسی مدنظر هستند) مخاطبان واقعی این نوع فیلمها هستند. اگر جشنواره صنعتی فرصتی باشد برای اینکه این مخاطبان به فیلمها دسترسی پیدا کنند، نقش مهمی ایفا کرده است.
کارگردان مستند «نجف دریابندری، یک دور تمام» با بیان اینکه غالب نگاهی که بخش صنعت به سینمای مستند دارد وجه تبلیغی و رپورتاژ آگهی است، بنابراین مراجعه اهالی صنعت بر مبنای تبلیغات شکل میگیرد، ادامه داد: موضوع صنعت و مسائل مربوط به آن از فضای روزمره جامعه دور است و سینمای ایران هم حتی در سینمای داستانی، بیشتر درگیر موضوعات اجتماعی است تا دیگر مسائل؛ بنابراین تعداد کمی فیلم با فضای صنعتی داریم.
وی تصریح کرد: یکی از دلایل دوری میان مستندسازان و صاحبان صنایع به این دلیل است که دو طرف تصور میکنند بیشتر در فضاهای تبلیغی میتوانند به یکدیگر نزدیک شوند. البته در این حوزه به مرور اتفاقات خوبی درحال شکل گیری است و در چند وقت گذشته شاهد بودیم موضوعات صنعتی تبدیل به فیلمهای خوبی شدند که اتفاقا گاهی جنبه پژوهشی هم داشتند. مانند فیلم «این پیکان» ساخته شاهین آرمین و سهراب دریابندری. مسأله این مستند پیکان است که با روایت و نگاهی خوب تاریخچه این داستان را پیگیری میکند. و یا مستند «تهران تقاطع سئول» به کارگردانی محمدرضا رضائیان؛ روایتی متفاوت از صنعت خودروسازی در ایران و کره جنوبی دارد.
عضو انجمن مستندسازان مطرح کرد: باید با ایدههای خلاقانه در ذهن مستندسازان و صاحبان صنایع، نگاه جدیدی نسبت به مسائل صنعتی ایجاد شود. جشنواره صنعتی میتواند با برگزاری ورک شاپ و نمایش فیلمهایی که در آنها نگاه جدید و تازهای به صنعت وجود دارد، سینمای مستند را به دل جامعه ببرد. موضوعات مهم فقط فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نیستند. صنعت هم مانند دیگر مقولههاست و جا افتادن این موضوع خودش نیاز به کار فرهنگی دارد؛ اینکه آدمها یاد بگیرند چطور میشود به فضای صنعت نگاه کرد.
مستقیمی در پایان با بیان اینکه اگرچه در این روزها کمتر مستند صنعتی کار میشود اما در تاریخچه سینمای مستندمان آثار خوبی داریم، گفت: در دوره جدید انجمن مستندسازان، یکی از برنامههایی که بهطور جدی قصد داریم دنبال کنیم، کار کردن روی مخاطبینی است که از سینمای مستند اطلاع ندارند و نمیدانند در سینمای مستند بخشی از خواستههایشان به جواب میرسد. در این اقدام هر مخاطبی نیاز و علاقهاش را پیدا میکند و به محتوای مورد نظرش میرسد. در این تقسیم بندی صنعت نیز جای میگیرد و مخاطبی که دغدغه صنعتی دارد از این راه به مستندهای صنعتی دسترسی پیدا میکند.