به گزارش ایسکانیوز، حمیدرضا نورایی که در حوزه عکاسی صنعتی فعالیت میکند، او با اشاره به اینکه اساسا در دنیای عکاسی و در کشورهای پیشرفته و صاحب صنعت، چیزی به نام عکاسی صنعتی وجود ندارد، به ایسکانیوز، گفت: نام عکاس صنعتی نامی است که به غلط جا افتاده و در حقیقت برای این حوزه عکاسی باید از عناوین عکاسی برای صنعت و یا عکاسی از صنعت استفاده کرد.
نورایی معتقد است عکاسی از یک صنعت برای معرفی و تبلیغ آن به مشتری و یا عکاسی برای مصارف آموزشی و تحقیقاتی و درون سازمانی اتفاق میافتد.
وی در ادامه افزود: در عکاسی از صنعت این سفارشدهنده است که به عکاس مراجعه میکند و عکاسی از تولیدات صنایع مواد غذایی، پوشاک، مد و لوازم آرایش، اتومبیل سازی، ساختمان و… در بیشتر موارد برای تبلیغ و بازاریابی تولیدات مختلف انجام میشود.
نورایی جایگاه این شاخه از عکاسی در ایران را وابسته به رشد و شکوفایی در صنعت دانست و اضافه کرد: در دوران سازندگی و شکوفایی نسبی صنایع داخلی، شرایط این جنس از عکاسی بهتر بود؛ اما در دورانی به دلیل واردات بیرویه، ورشکست شدن و تعطیلی صنایع کوچک و بزرگ، روی کار عکاسان حرفه ای تاثیر زیادی گذاشت، چون اصولا هر چقدر تولیدات و صنایع پر رونق باشند، این شاخه و دیگر شاخههای عکاسی هم رونق خواهند داشت.
این هنرمند در بخشی از صحبتهای خود به ورود افراد غیر متخصص به این حوزه اشاره کرد و گفت: با ورود صنعت دوربینهای دیجیتال و هجوم افراد بیسواد، بیتجربه و تازه عکاس شده به این حرفه از عوامل مهمی بود که عکاسی از صنایع را کم کم از حالت تخصصی و پراهمیت خود خارج کرد.
نورایی همچنین درباره تفاوت عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی یادآور شد: در کشورهای پیشرفته تعریف کلی برای صنعت سرگرمی وجود دارد که شامل شاخههای تخصصی مانند رادیو و تلویزیون، سینما، موسیقی، نشر، تبلیغات، مد و پوشاک، غذا و… می¬شود. عکاسی برای صنعت، شاخه ای از عکاسی برای تبلیغات است و عکاسی برای تبلیغات خود شاخهای از عکاسی حرفهای محسوب میشود.
وی در ادامه باتوجه به سفارشی بودن کارهای صنعتی درباره نگاه زیبایی شناسانه و مولف گرایانه عکاسان اظهار کرد: عکاسی که حرفهای باشد، باید با آگاهی، شناخت و در نظر گرفتن اولویتهای حرفهای صنعت مدنظر، نگاه مولف و زیبانگر خود را در کار وارد کند تا بتواند عکسهای مفید و کاربردی را بگیرد.
این عکاس در پایان با تاکید بر اینکه جشنوارههای فرمایشی کارکرد چندان مثبتی ندارند، اظهار کرد: باید جشنواره تخصصی واقعی، به شکل مستمر و با مدیریت و حضور افراد با تجربه، دلسوز و کمک نیروهای جوان مشتاق شکل بگیرد تا تاثیر مثبت داشته باشد.