تعاملات اقتصادی و قانونی در فعالیت عکاسان صنعتی و تبلیغاتی با کارفرمایان

 سومین جلسه از نشست­های تخصصی بخش عکس با موضوع:

تعاملات اقتصادی و قانونی در فعالیت عکاسان صنعتی و تبلیغاتی با کارفرمایان.(نیازها و انتظارات طرفین، قرارداد و مسائل قانونی، قیمت و مسائل مادی)

تاریخ برگزاری: پنجشنبه 30 اردیبهشت 1400

مهمانان:

غلامحسین مقیمی اسفندیاری(مدیر کل روابط عمومی شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی)

علیرضا اکرمی (عکاس صنعتی و تبلیغاتی)

محمد خیاطی (عکاس صنعتی و تبلیغاتی)

میزبان:

امید پورآذر (دبیر بخش عکس جشنواره)

در ابتدا علیرضا اکرمی درمورد تعاملات بین عکاس و کارفرما اینطور گفت: «شبکه کاری کارفرما شبیه به یک ساعت است که اجزاء بسیار زیادی در خود دارد و عکاس تنها یکی از چرخ‌­دنده­‌های این ساعت است، لذا تعامل صحیح عکاس با کارفرما بسیار مهم است. بعضی از کارفرمایان درک درستی از نیاز خود دارند و بخوبی آن را بیان می­کنند ولی بعضی نه نیاز خود را می­دانند و نه می­‌توانند آن را بیان کنند، لذا عکاس می­تواند گاهی اوقات در نقش مشاور ظاهر شود و به وی کمک کند. لذا لازم است قبل از شروع فرآیند عکاسی دو طرف جلساتی در این زمینه باهم داشته باشند.» در ادامه پورآذر با دعوت از آقای غلامحسین مقیمی این پرسش را مطرح کرد که «اساسا یک کارفرما چه نیازی به محتوای تصویری اعم از عکاسی صنعتی و تبلیغاتی دارد؟» مقیمی در جواب اینطور بیان کرد: «اساسا نیاز کارفرما به عکاسی صنعتی و تبلیغاتی با توجه به دوره­‌ی تاریخی سیاسی آن متفاوت است، مثلا در زمانی که الگوی کشور بر سازندگی و تولید استوار است این نیاز بیشتر از همیشه است. بنظر من دوره طلایی عکاسی صنعتی در دهه 80 بود زیرا تکنولوژی دیجیتال فراگیر نشده بود و تنها افراد متخصص قادر به انجام کار بودند. ولی در حال حاضر وقتی شرکتی نیاز به عکاسی گزارشی از روند ساخت یک پروژه داشته باشد الزاما یک عکاس صنعتی استخدام نمی­کند و به کمک یک دوربین دیجیتال ساده گزارش خود را تهیه می­کند. از طرفی هم فضای سیاسی و فرهنگی حال حاضر به گونه‌­ای است که از اخبار مربوط به سازندگی استقبال نمی­کند، دغدغه­‌های مردم تغییر کرده است.» پورآذر هم در تکمیل این صحبت اینطور بیان کرد که: «در حال حاضر کارفرما رغبتی ندارد در زمینه عکاسی صنعتی هزینه کند، زیرا بستری برای نمایش این عکس­ها در دست ندارد و حتی گاهی مواقع بر اثر انتشار عکس­ها مورد نقد قرار می­گیرد.» مقیمی به عنوان یک کارفرما توصیه­‌ای هم به عکاسان داشت مبنی بر اینکه: «عکس باید برای کارفرما جذاب باشد و کاملا در راستای هدف و خواسته­‌ی او باشد و این امر تنها در صورتی بدست می‌­آید که عکاس و کارفرما تعامل بسیار سازنده و نزدیکی باهم داشته باشند.» در ادامه اکرمی در تکمیل صحبت­های غلامحسین مقیمی در باب تعامل دو طرف اینطور بیان کرد: «در جلسات بین کارفرما و عکاس باید دو سند تدوین می­شود، شامل سند قرار داد و مسائل مادی و سندی که خواسته­‌های کارفرما در آن مکتوب شده باشد، این امر بسیار مهم است که همه­ی جزییات پروژه در این دو سند پیاده‌­سازی شود.» در ادامه پورآذر با دعوت از محمد خیاطی از او خواست تجربیات اجرایی و میدانی خود را در این رابطه بازگو کند. از نظر خیاطی: «متاسفانه اکثر کارفرمایان بدلیل بعضی مسائل مالی و حقوقی علاقه‌­ای به انقعاد قرارداد ندارند. وقتی قراردادی وجود نداشته باشد عکاس هم نمی­تواند با اطمینان کامل کارش را انجام دهد زیرا در حین هر پروژه­ای احتمال حوادث بیشماری وجود دارد.» خیاطی در جواب سوال پورآذز مبنی بر اینکه: «در مواقعی که قرارداد بین شما و بعضی شرکت­ها قراردادی مکتوب می­شود معمولا به چه مواردی تاکید دارید؟» اینطور جواب داد: «حسن بزرگ قرار داد این است که شما اطمینان حاصل می­کنید در زمان عکاسی با مسئله عدم هماهنگی روبرو نمی­‌شوید و محیط از قبل برای شما آماده شده و افراد درگیر با شما کاملا توجیح هستند. ولی حتی با وجود قرار داد بعضی کارفرمایان حاضر نمی­‌شوند در پروژه‌­­های درازمدت چند ساله هیچ افزایش قیمتی لحاظ کنند.» علیرضا اکرمی در ادامه­ی صحبت­های خیاطی اضافه کرد: «برای اجتناب از مواردی که آقای خیاطی ذکر کردند باید در قرارداد بندهای مجزایی وجود داشته باشد تا این موارد را کاملا از هم تفکیک کند. مثلا بحث بیمه­‌ی تجهیزات که بسیار ضروری است باید حتما جز بندهای قرارداد باشد، اگرچه بسیاری کارفرمایان از اینکار اجتناب می­کنند،اما عکاس می­تواند مبلغ بیمه را در هزینه نهایی پروژه لحاظ کند و خودش تجهیزاتش را بیمه کند.» اکرمی در ادامه توضیح مختصری درمورد کلیت و چگونگی قرارداد بین کارفرما و عکاس داد و تاکید داشت که بعضی از بندهای قرار داد اهمیت ویژه‌­ای دارند از جمله توجه به موارد فورس ماژور (فورس ماژور اصطلاحی حقوقی است که مربوط به شرایط ویژه و بحرانی است که در صورت وقوع اتفاقات غیرمنتظره، بار مسئولیت از دوش طرفین قرارداد برداشته می­شود.) همچنین تعیین مرجع حل اختلاف در صورت بروز اختلافات بین دو طرف، اکرمی تاکید داشت که برای همه­‌ی عکاسان داشتن حداقل اطلاعات حقوقی و قانونی می­تواند بسیار کارگشا و کمک کننده باشد.

در ادامه اکرمی به سوال محمد خیاطی مبنی بر اینکه «وظیفه ما در قبال کارفرمایی که درخواست چک یا سفته تضمین کار دارد چیست؟» اینطور جواب داد: «کارفرمایان سطح بالا معمولا چنین درخواستی را از عکاس دارند ولی مشکلی که بعضا با آن روبرو می­شویم این است که پس گرفتن این چک یا سفته کار آسانی نیست. برای تسهیل این امر عکاس می­تواند در قرارداد بندی اضافه کند که طبق آن، کارفرما در صورت تاخیر ملزم به پرداخت جریمه باشد.» وی همچنین در مورد قانون کپی­‌رایت اینطور توضیح داد: «این قانون در سال 47 (یا 48) در ایران تصویب شده است. کپی­‌رایت شامل دو بخش مادی و معنوی می­شود. طبق کلیت این قانون حقوق معنوی یک عکس همواره متعلق به عکاس است و حقوق مادی عکس تا سی سال متعلق به کارفرمایی است که با ما قرار داد بسته است. همچنین شرایط نمایش و استفاده از عکس هم طبق این قانون تعاریف خاص خود را دارند. البته همه‌­ی این موارد می­توانند با رضایت دو طرف قرار داد تغییر کنند. در قبال قیمت هم نمی­توان اعداد مشخصی را اعلام کرد زیرا عکاسی صنعتی و تبلیغاتی جنبه‌­هایی هنری در خود دارد و قیمت باید بصورت توافقی بین دو طرف مطرح شود.» در آخر پورآذر اینطور اضافه کرد که: « یکی از دلایلی که برخی کارفرمایان اعداد پایینی را برای مبلغ پیشنهاد می­کنند این است که تاکنون عکس‌­های قوی در زمینه تبلیغات و صنعت مشاهده نکرده‌­اند و از پتانسیل این نوع عکاسی در کشورمان بی­‌خبر هستند، یکی از اهداف اصلی جشنواره فردا دقیقا همین امر است، تا بستری باشد برای نمایش توانمندی‌­های عکاسان این حوزه تا هرچه بهتر آثارشان در سطح کشور دیده بشود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *